2 listopada 2024
Kontekst
Zostałam zaangażowana do zaprojektowania sklepu internetowego dla pracowni Bite of White. Pracownia specjalizuje się w ręcznie robionej porcelanie, łącząc tradycyjne rzemiosło z nowoczesnymi technologiami, takimi jak druk 3D.
Cel projektu
Celem właścicielki było stworzenie sklepu, który umożliwiłby sprzedaż online i promowanie produktów podczas nadchodzących targów sztuki, z możliwością rozbudowy w przyszłości. Właścicielka chciała przetestować proces sprzedaży produktów ceramicznych online i wykorzystanie nowego kanału dotarcia do klientów.
Wyzwania
Głównym wyzwaniem było zaprojektowanie sklepu w krótkim czasie przy minimalnym użyciu zasobów. Właścicielce zależało na wykorzystaniu łatwego w nauce systemu zarządzania asortymentem, sprzedażą i analityką. Konieczne było również uwzględnienie różnorodnych segmentów klientów ceramiki artystycznej i użytkowej, co wymagało dostosowania oferty do ich odmiennych potrzeb. Właścicielka chciała zintegrować sklep z platformą Allegro, szybkimi płatnościami online oraz mediami społecznościowymi, aby zwiększyć zasięg sklepu i usprawnić proces zakupowy.
Podejście projektowe
Zastosowałam podejście Hypothesis-Driven Design, które opierało się na projektowaniu w oparciu o hipotezy, z naciskiem na weryfikację założeń i minimalizację ryzyka. Kluczową strategią było wdrożenie Lean UX, co oznaczało szybkie testowanie sklepu oraz uzyskanie feedbacku od użytkowników tuż po jego uruchomieniu. Skupiłam się na budowie MVP (Minimum Viable Product), czyli stworzeniu w pełni funkcjonalnego sklepu w krótkim czasie, minimalizując koszty i maksymalnie efektywnie wykorzystując dostępne zasoby.
User personas
Ze względu na krótki czas projektu, wspólnie z właścicielką zdefiniowałyśmy założenia dotyczące klientów, oparte na jej dotychczasowych doświadczeniach w bezpośrednim kontakcie z nimi. Założenia te będziemy weryfikować po uruchomieniu sklepu, zbierając dane i testując jego funkcjonowanie. Założenia przybrały formę tzw. archetypów, przedstawiających główne segmenty klientów, bazując na ogólnych cechach demograficzno-psychofizycznych oraz ich preferencjach.
Definiowanie MVP
Wraz z właścicielką przeprowadziłam warsztat, na którym wspólnie zdefiniowałyśmy zakres Minimum Viable Product (MVP). Skoncentrowałyśmy się na kluczowym pytaniu oceniającym ryzyko: Jaki najmniejszy zakres projektu możemy zrealizować, aby nauczyć się kolejnej najważniejszej rzeczy? Określiłyśmy najważniejsze elementy, które pozwolą szybko przetestować i uruchomić sklep:
- Integracja narzędzi do monitorowania ruchu.
- Sekcja FAQ, odpowiadająca na pytania o ubezpieczenie przesyłki i eksploatację produktów.
- Wdrożenie popularnych bramek płatności (Blik, PayPal, Stripe), aby zaspokoić preferencje klientów.
- Informacje o targach, gdzie klienci mogą obejrzeć produkty na żywo.
- Opcja zakupu produktów na prezent z personalizacją opakowania i dodaniem wiadomości.
User flow
Opracowałam główny diagram pokazujący prawdopodobne zachowanie użytkownika na stronie, którego celem był zakup produktu. Zaprojektowałam także dodatkowe prawdopodobne zachowania, które mogą być realizowane na stronie, np. zamówienie produktu na prezent, przeglądanie produktów dostępnych „od ręki”.
Tworzenie prototypów
Wraz z właścicielką ustaliłyśmy ton komunikacji marki, który miał odzwierciedlać elegancję, lekkość, kulturę i uprzejmość. Stworzyłam moodboard obejmujący najważniejsze elementy wizualne strony: typografię, kolorystykę i stylistykę zdjęć, a także przeprowadziłam analizę istniejących zdjęć produktowych, które wymagały spójności i retuszu (poprawa bieli, usunięcie plam). Dodatkowo przeanalizowałam dostępne szablony sklepów na wybraną platformę CMS.
W procesie wyboru platformy postawiłyśmy na rozwiązanie no-code z prostym edytorem wizualnym, aby skrócić czas wdrożenia i zminimalizować koszty. Wybrałyśmy platformę, która oferowała kompleksowe rozwiązanie: zakup domeny, hosting, budowanie strony, certyfikaty bezpieczeństwa, automatyczny konfigurator sklepu, gotowe szablony, analitykę oraz support 24/7 – wszystko w jednym miejscu z prostym interfejsem. Mimo, że była to nowa platforma na rynku (Zyro, obecnie Hostinger), wybrałyśmy ją ze względu na konkurencyjne ceny, łatwość w nauce obsługi i estetyczne szablony, które łatwo można było dostosować do potrzeb marki.
Trudności w projekcie
Jednym z wyzwań było odpowiednie dopasowanie przekazu do dwóch głównych grup: klientów porcelany artystycznej i klientów misek ceramicznych dla zwierząt. Wymagało to innego tonu komunikacji, ponieważ oba segmenty kierowały się innymi motywacjami zakupowymi. Aby to rozwiązać, zdecydowałyśmy się na stworzenie osobnej podstrony dedykowanej ceramice dla zwierząt. Strona miała wyróżniać ten specyficzny asortyment, podkreślając funkcjonalność i estetykę produktów.
Rezultaty
Projekt sklepu internetowego dla Bite of White spełnił wszystkie założenia MVP, tworząc w pełni funkcjonalny sklep internetowy z możliwością dalszego rozwoju. Strona została zintegrowana z mediami społecznościowymi, systemami płatności, a także zaprojektowana tak, aby właścicielka mogła w łatwy sposób zarządzać treściami i asortymentem. W trakcie procesu zrezygnowałyśmy z integracji z Allegro.
Pomimo braku wymiernych efektów sprzedażowych, platforma jest gotowa na przyszłe działania marketingowe. Właścicielka wciąż skupia się na sprzedaży bezpośredniej (offline), jednak jeśli zdecyduje się na inwestycję w reklamę i promocję, strona jest już odpowiednio przygotowana do obsługi dużego ruchu (automatyzacja procesu sprzedaży).
Analiza danych
Od uruchomienia strony zbierałyśmy dane z Google Analytics oraz Hot Jar, które dostarczają cennych informacji na temat zachowań użytkowników, ich źródeł oraz interakcji ze stroną. Stanowią one istotny punkt wyjścia do rozmów z właścicielką, gdyby zdecydowała się rozwijać strategię marketingową. Dane te mogą pomóc w:
- Identyfikacji, które kanały generują najwięcej ruchu.
- Zrozumieniu, dlaczego i na jakim etapie klienci rezygnują z zakupów.
- Wyciągnąć wnioski dotyczące popularności poszczególnych produktów i sekcji strony.
Wnioski
Projekt pokazał, że strategia projektowa wymaga wsparcia marketingowego, abym mogła zaoferować swoim klientom wyższą skuteczność i efekty sprzedażowe. Aby lepiej zarządzać tego typu ryzykiem w przyszłości, mogę zaoferować swoim klientom:
- Wczesne zaangażowanie właściciela w dyskusje na temat planów marketingowych, równocześnie z budową MVP.
- Stworzenie roadmapy promocji strony w sieci, która pozwoli na efektywną implementację promocji zaraz po uruchomieniu MVP, co zmniejszy ryzyko niepowodzeń sprzedażowych.