Addepto. Redesign logotypu dla firmy konsultingowej AI i Data Science

Zakres prac:

Logo design UX research

Jak podejście User-Centered Design
pomogło w budowie nowego wizerunku firmy

Data

2022

Klient

Addepto

Sektor

Technologie

Rezultaty

Proces odświeżania logo Addepto, choć na pierwszy rzut oka przyniósł subtelne zmiany, okazał się ważnym krokiem w kierunku poprawy funkcjonalności znaku. Drobne modyfikacje, takie jak poszerzenie świateł wewnętrznych w literach i wydłużenie niektórych elementów, znacząco zwiększyły czytelność logo w małych rozmiarach, które są często wykorzystywane w komunikacji Addepto.

Nowy logotyp zyskał na:

  • bardzo dobrej skalowalności w małych formatach,
  • łatwym dostosowaniu do różnych platform cyfrowych,
  • wysokiej adaptacji do różnorodnych wariantów kolorystycznych.
AD thumb 1
AD web2
AD old new
Kontekst projektu

Addepto to firma konsultingowa specjalizująca się we wdrażaniu zaawansowanych rozwiązań z zakresu AI i Data Science. Obsługuje klientów z różnych sektorów, takich jak finanse, lotnictwo, produkcja czy handel detaliczny. Dzięki współpracy z firmami z listy Fortune 500, Addepto zdobyło bogate doświadczenie w innowacyjnych dziedzinach, takich jak Computer Vision, Machine Learning czy Big Data.

W ramach modernizacji wizerunku Addepto zdecydowało się na odświeżenie swojego logo. Celem było dostosowanie znaku do aktualnych trendów i nadanie marce bardziej nowoczesnego charakteru.

Odbiorcy docelowi

Menedżerowie średniego i wyższego szczebla w dużych organizacjach, w tym menedżerowie ds. innowacji, Data Science oraz rozwiązań opartych na danych.

Wyzwania

Kluczowe było stworzenie nowoczesnego znaku, który zachowa spójność z dotychczasową tożsamością marki. Logotyp ma uzupełniać istniejący już brandbook firmy. Branża technologiczna charakteryzuje się szybkim tempem zmian, stąd logotyp musiał uwzględniać te zmiany, ale zarazem nie być zależnym od obecnych trendów.

Podejście projektowe

Do odświeżenia logo zastosowałam podejście User-Centered Design, które skupia się na poznaniu klientów Addepto oraz specyfiki rynku, na którym działa firma. Dzięki temu procesowi możliwe było stworzenie logotypu, który skuteczniej i trafniej komunikuje wartości firmy.

Kick-off meeting

Podczas spotkania rozpoczynającego projekt wspólnie z CEO firmy Addepto omówiliśmy:

  1. Kluczowe aspekty rebrandingu.
    • Obecną tożsamość marki.
    • Misję i wartości Addepto.
    • Grupę docelową, konkurencję oraz cele biznesowe.
  2. Oczekiwania projektowe
    • Zachowanie spójności z dotychczasową identyfikacją wizualną.
    • Preferencje dotyczące kolorystyki i stylistyki, inspirowane markami: Tesla, Apple, Netguru.
  3. Organizację pracy
    • Harmonogram projektu.
    • Komunikację podczas projektu.
AD goals
Zarządzanie projektem: przestrzeń robocza i harmonogram
AD WBS

W ramach zarządzania projektem stworzyłam szczegółowy podział prac (WBS, work-breakdown structure) i definiując kamienie milowe. Na tej podstawie powstał harmonogram projektu. Takie podejście zapewniło lepszą kontrolę nad przebiegiem projektu, a klient mógł łatwo monitorować postępy.

User research

W zrozumieniu wartości i preferencji klientów Addepto wykorzystałam metodykę desk research, która opiera się na analizie dostępnych już danych, takich jak raporty, publikacje, artykuły i statystyki. Taka metoda pozwala na szybkie zebranie wystarczających i wiarygodnych informacji przy niskich kosztach.

Zgromadzone dane objęły charakterystykę branż i przedsiębiorstw odbiorców, ich wiek i płeć oraz postawy i wartości osób na stanowiskach mid-top level manager.

Wytyczne z badań użytkowników pomogą mi doprecyzować, które aspekty wizualne i komunikacyjne będą najbardziej skuteczne dla grupy docelowej Addepto. To pozwoli mi zdefiniować rekomendacje projektowe do realnych potrzeb klientów i zapewnić, że logotyp będzie dobrze odbierany.

Dane demograficzne

Grupą docelową Addepto są w większości mężczyzn w wieku powyżej 40 lat, co wymaga logotypu, który odzwierciedla profesjonalizm i stabilność. Projekt powinien jednak pozostać inkluzywny. Biorąc pod uwagę międzynarodowy zasięg firmy, projekt powinien być uniwersalny i dobrze odbierany w różnych kulturach, co pomoże wzmocnić wizerunek Addepto jako globalnego i godnego zaufania partnera technologicznego.

AD statistics
Customer feedback: Let our clients do the talking

Jednym z wykorzystanych podejść było zapoznanie się z opiniami klientów Addepto, które dostarczyły mi cennych informacji na temat ich oczekiwań i wrażeń związanych ze współpracą z firmą.

Wkład w zrozumienie tego, co klienci cenią w Addepto, pozwala odzwierciedlić w logo mocne strony firmy i wzmocnić identyfikację marki.

AD feedback

Z komentarzy wyłoniły się takie wartości, takie jak ekspertyza, innowacyjność i elastyczność, które klienci szczególnie cenią w działaniach Addepto.

Analiza danych: definiowanie wspólnych wartości

Aby uporządkować wspólne wartości Addepto i ich klientów w sposób wizualny i logiczny, wykorzystałam diagram podobieństwa (affinity matrix). Dzięki temu mogłam łatwiej dostrzec powiązania między różnymi informacjami oraz zrozumieć, jakie wartości są kluczowe dla obydwu stron.

AD affinity

Wspólne wartości Addepto i ich klientów obejmują zaufanie, innowacyjność, skuteczną komunikację, profesjonalizm, współpracę, proaktywność, równość, otwartość na nowe idee i wyzwania, elastyczność, pomysłowość, zaangażowanie, znajomość najnowszych trendów technologicznych oraz sprawne prowadzenie projektów.

Ton przekazu

Na podstawie wspólnych wartości firmy i jej klientów, zdefiniowałam 4 podstawowe wymiary tonu komunikatu marki.

Ton komunikatu wpływa na wszystkie aspekty projektowe, od wizualnych elementów logotypu po całą komunikację marki. Powinien być spójny i dobrze dopasowany do wartości marki oraz oczekiwań odbiorców.

AD tone

Cztery podstawowe wymiary tonu komunikatu Addepto. 1. Poważny — buduje pozycję eksperta i wzbudza zaufanie. 2. Formalny — podkreśla profesjonalizm. 3. Pełen szacunku — wyraża wartości, takie jak zaufanie, współpraca i równość.3. Rzeczowy i Entuzjastyczny obejmuje dwa aspekty: rzeczowy ton jest nastawiony na skuteczną komunikację, ułatwiając zrozumienie przekazu marki, a entuzjastyczny wyraża zaangażowanie, innowacyjność i pomysłowość.

Jak komunikują się konkurenci?

Analiza mocnych i słabych stron konkurencyjnych logotypów pomogła mi zidentyfikować kluczowe elementy, które wpływają na skuteczność ich komunikacji wizualnej. Przebadałam, jak konkurenci wykorzystują kolory, symbole, typografię oraz ogólną estetykę, aby przemawiać do swoich odbiorców.

AD CA typo AD CA sygnet
Definiowanie wyzwań i rekomendacji projektowych

Na podstawie danych demograficznych, wspólnych wartości, tonu komunikatu i analizy konkurencji, zidentyfikowałam kluczowe wyzwania, które będą określały dalszy proces projektowania logotypu. Dla każdego wyzwania zdefiniowałam ważne dla mnie rekomendacje projektowe. Implementacja tych rozwiązań pomoże wzmocnić pozycję Addepto jako zaufanego, globalnego partnera technologicznego oraz ułatwi lepsze dostosowanie marki do międzynarodowego rynku.

AD rec

Czytelność w różnych rozmiarach, spójnośc komunikacji wizualnej, odpowiednie wyważenie tonu komunikatu i dopasowanie do wartości i demografii odbiorców muszą współpracować ze sobą, aby zapewnić pozytywny odbiór wśród klientów Addepto.

Moodboard: zbieranie inspiracji

Stworzenie moodboardu pomogło mi zwizualizować ogólny kierunek stylistyczny projektu i posłużyło jako źródło inspiracji przed rozpoczęciem fazy Design.

Moodboard pomaga uzgodnić, jakiego stylu wizualnego oczekują interesariusze projektu. Wczesne ustalenie estetyki pozwala także uniknąć błędnych interpretacji i zapewnia spójność w dalszym procesie projektowania.

Brainstorming: szkice i digitalizacja wstępnych form

Moim celem na tym etapie było wygenerowanie jak największej liczby pomysłów w krótkim czasie. Chciałam, aby był to swobodny proces, umożliwiający eksperymentowanie z różnymi formami. Na tym etapie nie omawiałam koncepcji z interesariuszami Addepto, aby nie oceniać pomysłów — celem było stworzenie szerokiej bazy koncepcji, które mogłyby być później ocenione i rozwinięte.

AD sketches

Punktem wyjścia było zachowanie spójności marki poprzez wybór fontu z istniejącej identyfikacji (Poppins), który miał zostać użyty także na nowej stronie internetowej. Na jego podstawie eksplorowałam różne połączenia liter, wykonując ręczne szkice, aby wydobyć unikalne kształty.

AD digitalize

Aby przyspieszyć proces tworzenia wielu koncepcji, przeniosłam szkice do programu wektorowego. Umożliwiło mi to szybkie kopiowanie, skalowanie i testowanie różnych wariantów kolorystycznych i kompozycji.

Iteracje: design + feedback
AD iterations

Ten etap projektowy polegał na iteracyjnym udoskonalaniu koncepcji na podstawie regularnie zbieranego feedbacku od zespołu Addepto. Łącznie przeprowadziliśmy sześć iteracji projektowych, zanim wybraliśmy ostateczną wersję logotypu.

Testowanie i sposób prezentacji

Podczas testowania logo chciałam upewnić się, że znak zachowuje swoją czytelność w szerszym kontekście. Takie podejście umożliwiło także zaprezentowanie CEO Addepto, jak logotyp sprawdza się w realnych sytuacjach.

AD testing

Podczas testowania widoczności i elastyczności logotypu skupiłam się na widoku mobilnym i sekcji hero strony internetowej, gdzie tekst pojawia się na ciemnych zdjęciach. Dodatkowo oceniłam wygląd logo na platformie LinkedIn, uwzględniając różne formaty, takie jak zdjęcie profilowe w kwadracie i grafiki postów.

Wyzwania

Ze względu na podobieństwo logotypu do znanej marki sportowej, zdecydowaliśmy się na zmianę litery „a”. Dodatkowo oryginalna litera „a” zbyt mocno przypominała dwie kolejne litery „d”, co wpływało negatywnie na czytelność. Aby temu zaradzić, wykreśliłam dwuelementową wersję litery „a” w taki sposób, aby była dobrze widoczna nawet w małej skali, co wymagało dodatkowego zwiększenia świateł wewnętrznych w tej literze.

AD letter a
Brandbook

W księdze znaku zdefiniowałam kluczowe zasady użytkowania logotypu, w tym minimalne pole ochronne, które zapewnia jego czytelność w różnych skalach. Zaprojektowałam również wersję uproszczoną znaku, która jest stosowana w ograniczonych przestrzeniach, gdzie pełna wersja straciłaby na czytelności.

AD field AD avatar
Jakie badania z użytkownikami moglibyśmy przeprowadzić, aby ocenić skuteczność zmian?

Testy z użytkownikami mogłyby pomóc potwierdzić za pomocą danych, że odświeżenie logo przyczyniło się do lepszej percepcji marki.

Testy porównawcze (A/B testing)

Uczestnicy porównują stare i nowe logo w realistycznych scenariuszach, takich jak oglądanie strony internetowej, czy przeglądanie postów na platformach społecznościowych. Moglibyśmy zebrać dane dotyczące, które logo użytkownicy uznają za bardziej czytelne, atrakcyjne lub profesjonalne.

Testy czytelności i rozpoznawalności

Użycie testów polegających na wyświetlaniu logo w różnych rozmiarach i na różnych tłach, pomogłoby nam ocenić, czy uczestnicy są w stanie szybko i poprawnie odczytać nazwę firmy.

Badania preferencji wizualnych

Zebranie opinii na temat estetyki i profesjonalizmu obu wersji logo. Moglibyśmy poprosić uczestników o wskazanie, które logo bardziej odpowiada wartościom Addepto i lepiej oddaje jej charakter.

Chcesz dowiedzieć się, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie UX Design?

Skontaktuj się ze mną przez formularz, aby dopytać o szczegóły lub umów bezpłatną konsultację.

Case studies

Zobacz, jak UX Design i metodologia Lean UX pomogły w tworzeniu efektywnych rozwiązań cyfrowych.

Klienci

Współpracuję ze start-upami, firmami B2B z branż technologicznych oraz z organizacjami społecznymi

Oferta

Oferuję wsparcie UX & UI dla stron, aplikacji i sklepów na każdym etapie rozwoju produktu

Ekspresowa analiza konwersji

Szybka diagnoza Twojego produktu – dowiedz się, gdzie tracisz uwagę klientów, zanim wdrożysz pełen audyt UX.

Wygenerowana mapa cieplna dla interfejsu strony głównej
Niski koszt i szybka realizacja

Idealne rozwiązanie dla startupów i firm, które potrzebują szybkich i wymiernych wyników bez dużych inwestycji na początek.

Wyniki z rekomendacjami

Otrzymasz raport ze wskazówkami dla optymalizacji konwersji.

Wysoka dokładność analizy (90-96%)

Masz pewność, że uzyskane dane są precyzyjne i wartościowe.

Artykuły

data

Dostępność cyfrowa w Polsce: korzyści z centralizacji raportów

Centralizacja raportów mogłaby usprawnić proces monitorowania i analizy wyników, co pozwoliłoby na szybkie reagowanie na problemy z dostępnością stron i aplikacji publicznych.
LMC thumb

Jak analiza UX oparta na sztucznej inteligencji może wspierać optymalizację konwersji

Efektywne wykorzystanie map cieplnych generowanych przez AI w podejściu Lean UX
smallLeonardo Kino XL make variations use more light bright creamy 2

Zrozumienie kontekstu interakcji mobilnych: aplikacje finansowe

Podczas projektowania efektywnych interfejsów mobilnych kluczowe jest zrozumienie kontekstu, w jakim użytkownicy korzystają ze swoich urządzeń.
leonardoai heuristic series ar

Wprowadzenie do serii: Badanie heurystyk użyteczności Nielsena dla mobilnych aplikacji AR

Prezentowany artykuł pełni funkcję wprowadzenia, jak i kompleksowego przeglądu serii na temat heurystyk użyteczności Nielsena stosowanych w aplikacjach mobilnych AR.
1 lodrgGdqUIVbFMRaIleSZg

1: Analiza heurystyczna użyteczności. Informacje zwrotne w czasie rzeczywistym w mobilnych aplikacjach AR

Odkrywanie pierwszej heurystyki: Widoczność stanu systemu w mobilnych interfejsach AR

O mnie

Moje zdjęcie profilowe

W swojej pracy wykorzystuję podejście UX for Lean Startup, które jest szczególnie skuteczne w projektach startupowych, kładących nacisk na szybkie iteracje i dostarczanie wartości.

Jako projektant UX & UI, szczególną uwagę przywiązuję do zrozumienia psychologii człowieka oraz tego, jak nasze emocje, zachowania i potrzeby wpływają na komunikację z produktami cyfrowymi.

W pracy wykorzystuję swoję wykształcenie artystyczne z zakresu projektowania książek, plakatów i typografii, łącząc je z projektowaniem cyfrowym oraz nowoczesnymi technologiami, takimi jak AR, generative AI, Deep Learning.

Zrealizowaliśmy ze studiem graficznym Monika Zapisek projekt strony internetowej naszego centrum artystyczno-rozrywkowego Jungle Academy w Warszawie.

Polecamy studio za kompleksowość w podejściu do projektu nie tylko od strony wizualnej, w tym za zbadanie potrzeb wynikających z projektu, a także jego wysoką jakość estetyczną.

Doceniamy Monikę Zapisek także za profesjonalizm w kontakcie z klientem, a przy tym cierpliwość i bardzo dobrą komunikację, dlatego będziemy kontynuować współpracę przy kolejnych projektach graficznych.

Aleksy Komorowski,
współwłaściciel Jungle Academy

Chciałbym udzielić referencji p. Monice Zapisek za projekt graficzny i wdrożenie strony internetowej dla naszego thinkzinu Stock Market.

Realizacja projektu przebiegała sprawnie i elastycznie, tak samo jak komunikacja i wymiana pomysłów: dodatkowe rozwiązania zaproponowane przez p. Monikę pomogły nam także w poprawie funkcjonalności zaplecza administracyjnego dla sklepu na stronie.

Tomasz Jarkowiec,
Dyrektor artystyczny
magazynu Stock Market

Bardzo profesjonalne podejście do klienta. Podobał mi się sposób komunikacji i czytelnośc oferty, która obejmowała również szczegółowy harmonogram. Strona, której budowę zleciłem została stworzona od podstaw zarówno od strony graficznej i technicznej. Efekt przerósł moje oczekiwania.

Dominik Budecki-Nehring,
Właściciel Make BIM Agile

Współpracujemy z Monika Zapisek—Studio od powstania naszej firmy Live Media Crew w 2014 roku. Zrealizowaliśmy wspólnie m.in. projekt identyfikacji wizualnej oraz projekt strony internetowej livemediacrew.com.

Od momentu wdrożenia powyższych zauważliśmy pozytywną zmianę w odbiorze naszego wizerunku. Cenimy sobie wysoki standard prac wizualnych oraz metodologię pracy, a rozwiązania proponowane przez Monikę Zapisek wspierają nasze cele biznesowe.

Mateusz Rokicki,
Właściciel agencji muralowej
Live Media Crew

Porozmawiajmy
o potrzebach Twojego projektu

Niezależnie od tego, czy potrzebujesz wsparcia przy jednym projekcie, czy szukasz projektanta do stałej współpracy, chętnie omówię Twoje potrzeby.

Na przesłane zapytania odpowiem
w ciągu 1-2 dni roboczych.

Możemy umówić się także na
wstępną konsultację.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Przesyłanie plików

Wysyłając wiadomość za pomocą powyższego formularza, wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych. Polityka prywatności